Telmore hjælp

Fupopkald

Hvis du bliver ringet op af en person, der prøver at snyde dig, er det et fupopkald. De kommer i mange forskellige typer, så det kan være svært at gennemskue, om et opkald er fup.

Wangiri-svindel

Det er en af de mest kendte former for fupopkald. Du bliver ringet op, der bliver lagt på kort tid efter og når du forsøger at ringe tilbage, bliver du takseret en sindssygt høj minutpris for opkaldet. Det kan være supersvært at gennemskue, hvornår nogen forsøger at svindle dig. Her kommer et par gode huskeregler.
 

Gode råd mod wangiri-svindel


1. Tjek nummeret

Tjek om du kender nummeret, der ringer dig op. Hvis du er i tvivl, så lad være med at tage den.


 

2. Ring ikke tilbage

Hvis du har misset et opkald fra et udenlandsk nummer, skal du ikke ringe tilbage. Du skal heller ikke ringe tilbage, hvis du har taget din mobil og der er blevet lagt på kort tid efter.

3. Hvis du venter et opkald

Venter du et på et opkald fra udlandet? Så dobbelttjek hvilket nummer, der bliver ringet fra inden.


 

Spoofing

Spoofing er en anden kendt form for fupopkald. Personen ringer fra et dansk nummer og vil ofte hjælpe dig med et problem eller tilbyde en service.

Personen kan udgive sig for at være fra din bank, en tjeneste du bruger eller en kendt virksomhed, og bede dig om personlige oplysninger - for eksempel dit CPR-nummer eller dine kortoplysninger.
 

Gode råd mod spoofing


1. Del aldrig personlige oplysninger

Del generelt ikke dine personlige oplysninger over mobilen, medmindre du selv har ringet op til for eksempel din bank. Hvis du er i tvivl om, om du bliver udsat for spoofing, så ring til virksomhedens kundeservice og tjek af med dem, om de har haft ringet til dig.

2. Virker personen utroværdig?

Danske virksomheder taler typisk dansk, når de ringer til dig. Så hvis de snakker et andet sprog eller virker utroværdige, så bare læg på.




 

3. Tjek nummeret

Tjek nummeret - slå det op og kig godt på det. Nogle gange kan der stå +45, 0045 eller (0045) foran. Der kan også være 9 cifre i nummeret, selvom danske numre kun har 8 cifre.



 
.

Anmeld et
nummer

Du kan hjælpe os og de tusindvis af danskere, der bruger TDC-netværket ved at anmelde fupnumre. Vi følger op, på de anmeldelser, vi modtager, så numrene bliver blokeret.

Du kan anmelde fupnumrene på YouSee’s hjemmeside. Er det et udenlandsk nummer, skal du skrive ”00” foran landekoden uden mellemrum.

Anmeld et fupnummer

Gør som alle andre Telmore-kunder
 

  • Slip for telefonkøen
  • Få det fulde overblik
  • Få unikke kundefordele

Ofte stillede spørgsmål

Hos Telmore bruger vi TDC’s netværk, der har et digitalt filter til at beskytte dig mod de fleste wangiri-fupopkald. Hvis et nummer viser suspekt eller urimelig høj aktivitet, bliver det automatisk blokeret. Vores filter blokerer ca. 80 % af alle wangiri-opkald, der bliver rettet mod vores kunder.
Spoofing er svært at stoppe, fordi vi ikke kan blokere de fupnumre, der bliver vist – de bruger nemlig tilfældige danske numre, de ved er aktive. Derfor ville det gå ud over alle de personer, hvis numre bliver udnyttet. Typisk bliver et nummer brugt i 1-2 uger, før det bliver skiftet ud.
Et klassisk eksempel som mange har oplevet, er svindlere, der udgiver sig for at ringe fra Microsoft. De påstår, at de har fået meddelelser om virus eller fejl på din computer. Du bliver bedt om at gå på din computer og for eksempel hente et program eller åbne en fil. Programmet registrerer, alt hvad du indtaster, eller lader dem overtage din computer. Microsoft ville selvfølgelig aldrig ringe til dig på den måde.

Søg på andre emner